“Kaza yerinde gerçekleşen ölüm sayısı yüzde 69 azaldı”

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, trafikteki yüksek artışa rağmen son 10 yılda kaza yerinde gerçekleşen ölüm sayısının yüzde 69 azaldığını belirtti.

Turhan, uzak ile yakın arasındaki sınırların kalktığı, küresel etkileşimin sürekli arttığı bu dönemde ulaşımın daha da önem kazandığına dikkati çekerek, “Bizlere medeniyet yolunu açan, dünya ile entegre olmamızı, ulaşım ve erişimde söz sahibi olmamızı sağlayan, bizatihi karayolu ulaşımı ve kelimenin tam anlamıyla da Karayolları Genel Müdürlüğü’müzdür. 2003’te başlatılan ulaşım hamlesiyle büyük işlee imza atıldı. 16 yıl içinde 20 bin 541 kilometre yol yaparak bölünmüş yol ağımızı 26 bin 642 kilometreye ulaştırdık ve 77 ilimizin birbiriyle bağlantısını sağladık. Sadece 2018’de 185 kilometresi otoyol olmak üzere 625 kilometre bölünmüş yol yaptık. Şehirlerimizin tamamına yakınını bölünmüş yollarla birbirine bağladık. Yol ağımızın yüzde 39’unu, ana akslarımızın tamamına yakınını bölünmüş yol haline getirdik. Buna bağlı olarak seyir hızımız 2 katına çıktı, seyahat süreleri yarı yarıya kısaldı. Artık trafiğin yüzde 81’i bölünmüş yollarda seyrediyor. Bu sayede 17 milyar 771 milyon lira yıllık yakıt-zaman tasarrufunun yanında, emisyon salımında da yıllık 3 milyon 294 bin ton azalma sağlamış olduk. Trafik güvenliği ve konforlu seyahat için önem taşıyan iyileştirme çalışmaları kapsamında yolların fiziki standartlarını yükselttik, bugün yolların yüzde 37’sine tekabül eden 25 bin 215 kilometresi BSK’lıdır.” İfadelerini kullandı.

Turhan, sınır kapıları, limanlar, demiryolları ve havalimanlarıyla bağlantıları sağlayacak doğu-batı koridorlarının yüzde 90’ını, kuzey-güney koridorlarının da yüzde 86’lık bölümünü tamamladıklarını belirterek, başlattıkları otoyol seferberliği çerçevesinde otoyol uzunluğunu 2 bin 842 kilometreye çıkardıklarını söyledi. Yap-işlet-devret (YİD) yöntemiyle hayata geçirdikleri projelerdeki başarıların, bundan sonraki projelerde de yatırımcılara güven verdiğini ve talebi artırdığını anlatan Turhan, ülkenin zor arazi şartlarını tüneller, köprüler ve viyadüklerle aşarak yollarını kısalttıklarını, konforlu, güvenli ve ekonomik trafik akışı sağladıklarını bildirdi. 

Turhan, tüm plan ve projelerde çevre hassasiyetini göstermenin temel zorunluluk olduğuna dikkati çekerek, “Yaşadığımız çağın bilgi ve teknoloji odaklı olmasından hareketle çalışmalarımızda bilgi teknolojilerinden faydalanma hususuna çok önem veriyoruz. Bu nedenle akıllı ulaşım sistemlerini yaygınlaştırıyoruz. Görüntü tabanlı karayolu bilgi sistemi yönetimi kurulması çalışmalarına da başlıyoruz. Yollardaki hareketlilik 2,5 kat artmasına rağmen trafik kazalarında “100 milyon taşıt çarpı kilometre başına düşen kaza yerinde can kaybı” 5,72’den 1,79’a geriledi. Trafikteki yüksek artışa rağmen son 10 yılda kaza yerinde gerçekleşen ölüm sayısı yüzde 69 azaldı ancak azalma sağlamak bir başarı olsa da kesinlikle yetinebileceğimiz bir şey değil.” dedi. 

Turhan, otoyolların kamu-özel ortaklığı yönetimiyle yapımına hız verilmesi, kuzey-güney koridorlarının tamamlanması, yol güvenliği ve konforu için BSK’nın yaygınlaştırılması, denetimlerin artırılması, ölümlü kazaların azaltılması, tehlikeli mal taşımacılığının uluslararası normlarda yapılmasının belli başlı hedefleri olduğunu dile getirdi.